Friday, 30 May 2014

Kenali Isyarat 'Dashboard' Kereta

Asyik fikir hal politik dan ekonomi, sesekali kita fikirkan hal yang penting juga iaitu isyarat yang ditunjukkan melalui lampu di dashboard kereta. Saya pun bukannya pandai bab mekanik tetapi kalau setakat nak tukar minyak hitam, tukar bateri, tukar tayar atau tukar mentol lampu insyaalah tak ada masalah. Tidak terfikirkah para menteri untuk membuka Bengkel Kereta 1Malaysia?


-wollahuaklam-

   cucitangga



lampu indikasi - arenakereta 8

Makna lampu amaran/indikasi di dashboard/ instrument panel anda

Banyak lampu ada pada kereta anda, tetapi sesetengah lampu apabila menyala, mungkin mendatangkan perasaan seram sejuk. Mengapa ia menyala, dan apa maksudnya? Mari kita lihat satu persatu.

Lampu Indikator “Check Engine” menyala.

lampu indikasi - arenakereta 7
Setiap kereta baru sekarang datang dengan OBD -II – (On Board Diagnostics 2). Ini adalah satu permasalahan sistem pendaftaran yang disambungkan kepada sensor seluruh kereta , enjin, bahan api dan sistem pelepasan. Apabila lampu “cek enjin” menyala , ia boleh disebabkan oleh  banyak perkara. Terdapat lebih kurang 4,000 kod unik yang OBD2  boleh disimpan. Alat diagnostik (Handheld) OBD2 boleh dipasang ke port OBD2 yang biasanya berada di bawah dashboard di sebelah pemandu. Alat ini boleh membaca kod kesalahan dan / atau menetapkan semula sistem (reset) supaya permasalahan tadi dibuang daripada sistem. Kod dibahagikan kepada dua kategori – tidak aktif, dan aktif. Kod tidak aktif (historical) adalah senarai perkara-perkara yang telah dikesan pada masa lalu tetapi tidak lagi menjadi isu, manakala Kod aktif adalah perkara-perkara yang menjadi masalah pada masa tersebut. Kod dibahagikan kepada B -kod (badan) , C- kod ( casis ) dan senarai yang terbesar sekali – P- kod ( powertrain ).
P0440 kod OBD –II merupakan kod yang paling biasa anda akan temui dan ia adalah perkara pertama yang anda perlu periksa . P0440 adalah kod untuk Sistem Kawalan Penyejatan Pelepasan. Sesuatu yang anda boleh periksa ialah penutup minyak anda ( petrol cap) . Kebanyakan kereta baru mempunyai sistem bahan api bertekanan dan pemulihan wap gelung. Jika anda telah mengisi petrol dan tidak memutar penutup minyak sehingga satu bunyi klik kedengaran, anda dikira masih belum melengkapkan (seal) sistem bahan api bagi sistem OBD2. Ia tidak akan memberi tekanan dan sistem OBD2 akan log kod P0440 di dalam sistemnya.. Dalam kereta Honda , sebagai contoh , jika kod P0440 adalah dilog oleh sistem, indikasi ” CHECK GAS CAP ” akan dipaparkan pada odometer . Jadi, jika anda mendapati lampu indikasi “Check Engine” menyala, periksa dahulu penutup minyak (pertrol/gas cap) dan lihat jika lampu padam.
Sekiranya masih menyala walaupun selepas menutup penutup minyak dengan betul, anda mungkin terpaksa mencari seseorang yang mempunyai alat diagnostik OBD2 .

Indikator “Service Engine / Maint Reqd / Service” menyala .

lampu indikasi - arenakereta 1
Bergantung kepada jenema kereta, ada sesetengahnya tertulis Service Engine, Maint Reqd dan sesetengah pula hanya tertulis Service. Ia merupakan satu petunjuk bahawa anda semakin dekat dengan selang penyelenggaraan yang dijadualkan. Pada sesetengah kereta ia semudah mengira kilometer sebelum tiba masanya , manakala pada sesetengah kereta ia memetakan suhu enjin , suhu minyak, suhu udara dan petunjuk lain untuk memberitahu anda sudah tiba masanya untuk menukar minyak baru atau servis. Dalam kebanyakan kereta ini boleh diatasi atau menetapkan semula (reset) oleh pemilik sendiri.
Biasanya lampu indikator ini akan menyala apabila anda menghidupkan kereta anda. Jika ia kekal pada selama 10 saat kemudian padam , ia mungkin bermaksud anda masih mempunyai lebih kurang 500 kilometer lagi sebelum servis seterusnya. Jika ia berkelip selama 10 saat , ia mungkin bermakna anda telah melebihi tempoh servis yang disyorkan.

Indikasi kerosakan elektrik

lampu indikasi - arenakereta 2
Tidak semestinya ini tanda bateri anda “kong” ya. Lampu amaran ini adalah berbeza dalam setiap kereta tetapi biasanya ia kelihatan seperti gambar bateri. Biasanya anda akan melihat ia menyala dan terpadam apabila anda menghidupkan enjin. Tetapi jika lampu indikasi ini menyala dan kekal menyala, ia bermakna sistem pengecasan elektrik anda tidak lagi berfungsi dengan betul. Fikirkan ia seperti bateri telefon bimbit. Jika telefon bimbit yang dipasang ke pengecas, anda boleh menggunakannya selama-lamanya, tetapi apabila anda mencabutnya dari pengecas , terdapat jumlah masa yang terhad sebelum bateri anda habis. Samalah bagi kereta anda, cuma ianya bersaiz lebih besar. Setiap kereta mempunyai alternator – pengecas – dan bateri 12V yang digunakan untuk membekalkan kuasa kepada sistem elektrik kereta. Jika alternator rosak atau tali pinggang pemandu tidak dipasang , maka ia tidak akan dapat menjalankan tugasnya. Semakin lama anda memandu , lebih banyak kereta anda akan menggunakan baki kuasa bateri dan akhirnya enjin akan mati. Apa lagi, periksa bateri dan altenatorlah.

Lampu indikasi Brek amaran 1

lampu indikasi - arenakereta 3
Kebanyakan kereta pada masa kini mempunyai lampu amaran brek di dashboard. Tujuannya adalah untuk memberi amaran kepada anda bahawa ada sesuatu yang tidak kena dalam sistem brek kereta anda. Jika ia menyala , semak manual kereta untuk mengetahui maknanya. Brek lampu amaran tidak mempunyai makna yang standard, ia boleh dinyalakan untuk pelbagai tujuan. Sebagai contoh, cahaya yang sama boleh digunakan untuk menunjukkan bahawa brek tangan ditarik. Jika ia berlaku, anda mungkin boleh lagi memandu, tetapi anda patut sedar bau terbakar brek seketika selepas itu. Lampu indikasi ini juga boleh menunjukkan bahawa cecair di dalam silinder induk di paras rendah. Setiap pengeluar kereta mempunyai kegunaan yang berbeza dan standard untuk lampu ini. Baguslah, bukan?

Lampu Indikasi Brek amaran 2

lampu indikasi - arenakereta 4
Jika anda mempunyai sebuah kereta yang dilengkapi ABS, anda mempunyai indikasi brek kedua – iaitu lampu indikasi ABS. Jika ia menyala, pastikan ianya diperiksa secepat mungkin. Ini bermakna komputer ABS telah mengesahkan bahawa ada sesuatu yang tidak kena di dalam sistem. Ia boleh menjadi sesuatu yang murah dan mudah seperti kotoran di salah satu sensor, atau sesuatu yang mahal kerana memerlukan keseluruhan unit ABS diganti.
Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa lampu indikasi ABS ini biasanya menyala apabila anda menghidupkan kereta dan kemudian akan terpadam beberapa saat kemudian. Jika ia berkelip, berkilau atau dalam apa-apa cara lain yang menarik perhatian anda kepada dirinya, maka silalah ambil perhatian.Berbanding dengan penyalaan lampu indikasi yang stabil, lampu indikasi  ABS yang berkelip biasanya menunjukkan sesuatu yang lebih serius. Dalam sesetengah kes ia boleh menjadi begitu buruk kerana “anda tidak mempunyai brek, langsung!”

Lampu Indikasi Penyejuk (Coolant)

lampu indikasi - arenakereta 5
Jika lampu ini menyala bermakna tahap penyejuk dalam radiator anda berada diparas rendah dan perlu ditambah. JANGAN BUKA CAP RADIATOR APABILA ENJIN  MASIH PANAS! Sistem penyejuk bertekanan dan ia boleh melepaskan tekanan dan semburan penyejuk mendidih kearah anda jika dibuka semasa enjin masih panas. Top-up sistem penyejuk ini sama ada dengan penyejuk pra-campuran yang dibeli dari kedai, atau dengan air suling. Jangan menggunakan air paip, kerana deposit garam galian dalamnya akan mendidih dalam sistem penyejukan dan kalsium akan mendak di sekitar bahagian dalam radiator yang menjadikannya kurang cekap (yang akhirnya akan menyebabkan ia gagal berfungsi). Adalah terbaik untuk menggunakan penyejuk pra-campuran. Campuran penyejuk bertindak sebagai bahan antibeku di musim sejuk serta kakisan perencat untuk menghentikan enjin berkarat dari luar dalam. Di Malaysia, kita tidak perlulah fikir sejauh itu, nasib baik..

Lampu Indikasi Amaran minyak

lampu indikasi - arenakereta 6
Biasanya cahaya ini akan datang jika tekanan minyak kereta anda terlalu rendah. Tekanan minyak rendah adalah serius dan jika anda terus memandu dengan lampu ini menyala, akhirnya enjin anda akan mati jua akhirnya. Tekanan minyak rendah boleh disebabkan oleh pam minyak yang rosak, penapis minyak tersumbat, atau tahap minyak yang rendah – sebagai contoh jika enjin anda membakar minyak. Walau apa pun, anda perlu periksanya dengan pantas. Tekanan minyak rendah adalah suatu penyakit kronik kepada sesebuah kereta, sama seperti manusia. Teringat kolestrol? Haih..
Semoga mendapat manfaat daripada nukilan ini, jumpa lagi di nukilan info yang lain.
By  on November 14, 2013

Dipetik dari arenakereta.com